PROIECT DIDACTIC

Compus de: prof. MARŢIŞ GEORGETA ELENAPublicat: 02/08/2023Resursele Profesorului
PROIECT DIDACTIC

TEMELE ȘI SARCINILE DIDACTICE: 

1. ALERGARE DE REZISTENŢĂ – Startul din picioare şi lansarea de la start

2. JOC SPORTIV – VOLEI (Poziţia fundamentală şi deplasarea în teren; Pasarea mingii: Lovirea mingii de sus cu două mâini – pasa)

COMPETENȚE GENERALE

Obiective generale: menţinerea unei stări optime de sănătate; favorizarea dezvoltării fizice armonioase; dezvoltarea capacităţilor motrice de bază: - educarea calităţilor motrice de bază; formarea unui sistem de deprinderi şi priceperi motrice de bază, utilitar-aplicative şi specific unor ramuri de sport; formarea capacităţii de practicare a exerciţiilor fizice; dezvoltarea armonioasă a personalităţii.

COMPETENŢE SPECIFICE

1. Utilizarea efectelor favorabile ale educaţiei fizice şi sportului în practicarea constantă a exerciţilor fizice, pentru optimizarea stării de sănătate.

2. Utilizarea achiziţiilor specifice educaţiei fizice şi sportului în vederea propriei dezvoltări fizice armonioase şi a capacităţii motrice.

3. Demonstrarea unui comportament adecvat regulilor specifice, pe parcursul organizării, practicării şi participării la activităţile de educaţie fizică şi sport.

Obiectivele orei de educaţie fizică:

 Creşterea potenţialului fizic şi psihic; Educarea unor trăsături morale: spirit de luptă, curaj, voinţă etc.; Educarea spiritului de ordine şi disciplină; Stimularea interesului pentru activitatea orei de educaţie fizică; Educarea spiritului de echipă prin participare cât mai activă

Obiective de dezvoltare structural-functională a organismului:

armonia între indicia somatici şi funcţionali; menţinerea unui tonus muscular optim; dezvoltarea armoniei laterale; formarea şi menţinerea unei atitudini corporale corecte – prevenirea şi corectarea deficienţelor postural şi fizice; combaterea obezităţii

Obiectivele orei de educaţie fizică în plan motric: 

dezvoltarea rezistenţei cardiovasculare, forţă, rezistenţei musculare, mobilităţii-supleţii; dezvoltarea echilibrului, coordonării segmentare, agilităţii, vitezei; formarea unui sistem de deprinderi motrice şi priceperi motrice de bază

Obiectivele psihomotorii:

 dezvoltarea corporal, dezvoltarea echilibrului static şi dinamic, formarea coordonatelor de timp ale mişcării (ritm, tempou), dezvoltarea lateralităţii şi a armoniei laterale, educarea capacităţii de relaxare generală şi selectivă

Obiective cognitive: 

dezvoltarea capacităţii de a analiza şi interpreta elementele de conţinut, dezvoltarea calităţilor atenţiei, dezvoltarea memoriei mişcărilor şi a memoriei topografice, dezvoltarea inteligenţei motrice, dezvoltarea creativităţii, dezvoltarea unor aspecte ale gândirii (anticipare, intuiţie etc.)

Obiectivele în plan motivaţional şi afectiv-volitiv: 

echilibrarea şi reglarea emoţională, educarea atitudinilor de fair-play, respect, colaborare etc., educarea emoţiilor estetice

Strategii didactice:

Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul, jocul

Obiective operaţionale:

 să execute corect exerciţiile de front şi formaţie; să execute cu amplitudine maximă exerciţiile pentru optimizarea dezvoltării fizice; să execute corect alergarea de rezistenţă; cu startul din picioare şi lansarea de la start; să execute corect deprinderile de prindere a mingii cu două mâini; să execute corect pasarea mingii; lovirea mingii de sus cu două mâini (pasa); să respecte regulile jocului de volei.

PĂRTILE LECȚIEI -

PARTEA INTRODUCTIVĂ; PARTEA FUNDAMENTALĂ; PARTEA DE ÎNCHEIERE

MOMENTELE LECȚIEI -

1.Organizarea colectivului de elevi; 2.Pregătirea organismului pentru efort; 3.Influențarea selectivă a aparatului locomotor; 4. Dezvolatarea unei aptitudini psihomotrice de energetic anaerob Dezv V/Î; 5. Tema nr. 1; Dezvoltarea unei aptitudini psihomotrice de energetic aerob Dezv.R/F; Tema nr. 2; 6. Revenirea organismului după efort; 7. Aprecieri si recomandări.

CONȚINUT -

Adunarea colectivului; Alinierea colectivului; Salutul; Verificarea echipamentului; Comunicarea temelor lecției; Întoarceri în 2 timpi - la stânga, la dreapta, la stânga - împrejur; Mers obişnuit; Mers pe vârfuri  cu braţele întinse lateral; Mers pe călcâie cu palmele pe şolduri; Alergare cu joc de glezne; Mers; Alergare cu genunchii sus; Mers; Alergare cu pendularea gambelor spre înapoi; Mers; Pas săltat; Mers în ghemuit (mersul piticului-terminologie  adaptată ciclului primar); Sărituri ca şi broscuța, din ghemuit în ghemuit; Mers; Pas săltat; Mers; Sărituri pe ambele picioare, palmele pe şold; Mers; Relaxare.

Ex. 1 - P.I. Stând (cu picioarele uşor depărtate) cu palmele pe şold; T1-T2 aplecăm capul  spre inainte; T3-T4 ext.capul spre înapoi; T5-T6 înclinarea capului spre stg.; T7-T8 înclinarea capului spre dreapta.

Ex. 2 - P.I.Stând (cu picioarele uşor depărtate) cu palmele pe şold; T1-T4 rotări ale capului spre stânga; T5-T8 rotări ale capului spre dreapta.

Ex. 3 - P.I. Stand cu braţul stg. sus, braţul dr. jos; T1-2 extensii ale braţelor înapoi; T3-4 schimbă brațele; T5-6 forfecarea braţelor înainte; T7-8 braţele lateral întinse

Ex. 4 - P.I. Stand (cu picioarele uşor depărtate) cu bratele intinse spre inainte; T1-T8 rotări de braţe spre inainte; T1-T8 rotări de braţe spre inapoi

Ex. 5 - P.I stand cu braţele întinse deasupra capului; T1-2 înclinarea trunchiului spre stg.; T3-4 înclinarea trunchiului spre dr.; T5-6 extensia trunchiului - cu br. ridicate; T7-8 aplecarea trunchiului spre înainte

Ex. 6 - P.I. Stând (cu picioarele uşor depărtate) cu palmele pe șolduri; T1-8 Rotarea trunchiului spre dreapta; T1-8 Rotarea trunchiului spre stânga

Ex.7 - P.I. Stând (cu picioarele uşor depărtate) cu palmele pe șolduri; T1-2 fandare înainte pe piciorul dr.; T3-4 fandare înainte pe piciorul stg.; T5-6 fandare laterală spre dreapta; T7-8 fandare laterală spre stânga.

Stafeta; La semnalul fluierului – primul elev, de la fiecare coloană, aleargă spre înainte, cu mingea în palme, pe distanţă de 15 m, ocolesc copeta/jalonul – care se află în faţa coloanei fiecărei grupe de elevi, ocolesc prin partea dreaptă, apoi se reîntorc în formaţia lor, la coada şirului, numai după ce pasează mingea primului elev din coloana sa; Obţine locul I – elevul care ajunge primul în formaţia sa,elevul care ajunge al doilea în formaţia sa – obţine locul II, iar elevul care ajunge al treilea în formaţia sa – obţine locul III.

{"type":"table","children":[{"type":"table_body","children":[{"type":"table_row","children":[{"type":"table_cell","children":[{"type":"paragraph","children":[{"text":""}]}]}]}]}]}

Tema nr. 1 Alergarea de rezistenţă (învăţare)

- Startul din picioare şi lansarea de la start

Ex.1. Formaţia de lucru: în linie câte 6-8 elevi, din stand înapoia liniei de start, dezechilibrare spre înainte, alergare pe distanţa de 10-20m. Se va executa liber şi la semnal sonor. 

Ex.2. Formaţia de lucru: în linie câte 6-8 elevi, din poziţia stand cu un picior în spatele liniei de start, celălalt aşezat cu o talpă înapoia primului şi greutatea repartizată pe piciorul din faţă, dezechilibrare şi alergare, plecare liberă şi la semnal sonor.

Ex.3. Formaţie de lucru: în linie câte 6-8 elevi, ocuparea de către elevi a poziţiilor ,,la start’’ şi ,,pe locuri - gata’’, urmate de plecare liberă şi lansare pe 15-20m.

Ex.4. Formaţia de lucru: în linie câte 6-8 elevi, start din picioare şi lansarea de la start cu comandă (,,la start’’, ‘’pe locuri’’, ‘’gata’’), în momentul plecării din start piciorul oscilant se ridică rapid, cel de sprijin se întinde, trunchiul păstrându-şi înclinarea pe primii metri.

Ex.5. Formaţia de lucru: grupe de 6-8 elevi dispuşi în linie, start din picioare şi alergare în pluton strâns în linie dreaptă cu plecare la semnal sonor.

Ex.6. Formaţia de lucru: grupe de 10-12 elevi, start din picioare la intrarea în turnantă şi alergare în vederea ocupării unui loc cât mai favorabil în pluton, plecare la semnal sonor.

Ex.7. Formaţia de lucru: grupe de câte 6-8 elevi, alergare în şir câte unul sau câte doi, în tempoul impus de conducătorul şirului. Din 20m în 20m la semnal sonor se schimbă conducătorul, primul rămânând în urma şirului, tempo 2/4, 2-3x200-300m, pauză activă 1-2min.

Ex.8. Formaţia de lucru: în linie câte 6-8 elevi, starturi din picioare efectuate în linie dreaptă sub formă de concurs, la comanda profesorului. 

Ex. 9. Starturi din picioare efectuate individual cu plecare liberă pe distanţa de 15-20m. 

Flotări executate la sol (b.); Flotări executate pe sol cu desprinderea şi lovirea palmelor (b.); Genuflexiuni (f.); Din ghemuit săritură înaltă (f).

Tema nr. 2 Joc sportiv – Volei (învăţare)

1. Poziţia fundamentală şi deplasarea în teren

Tălpile paralele, depărtate la distanţa egală cu lăţimea umerilor, genunchii flexaţi, greutatea corpului este repartizată în mod egal pe ambele picioare, trunchiul drept, privirea orientată înainte.

Ex. 1 Formaţie de lucru: în trepte câte trei – patru. Profesorul se deplasează şi ocupă una dintre poziţii (înaltă, medie, joasă), iar elevii încearcă să-l imite; 

Ex. 2 Formaţie de lucru: pe perechi, faţă în faţă. Unul dintre elevi se deplasează şi ocupă una dintre poziţii (înaltă, medie, joasă), celălalt încercând să-l imite; 

Ex. 3 Formaţie de lucru: în semicerc, elevii fiind împărţiţi în două grupe care vor lucra alternativ; deplasare înainte, înapoi, lateral, cu oprire la semnal sonor în poziţie fundamentală (se poate executa şi din alergare uşoară); 

Ex. 4 Formaţie de lucru: în linie pe trei-patru rânduri, deplasare înainte şi înapoi până la un reper stabilit şi în poziţia fundamentală dată de profesor, plecare la semnal sonor.

Ex. 5 Concurs: Elevii sunt împărţiţi în trei-patru echipe, aşezaţi în coloană câte unu. Primii din fiecare echipă, la semnal sonor, pleacă în alergare, până la o linie trasată la distanţa de 3-4 m faţă de linia de plecare, şi ocupă una dintre poziţiile fundamentale; 

Ex. 6 Concurs: elevii sunt împărţiţi în două echipe, fiecare aşezată în flanc, în spaţiul de serviciu. La semnal sonor, primul va alerga înainte pe linia lateral a terenului, apoi cu pas adăugat pe linia de centru, alergare cu spatele pe linia lateral stângă a terenului, respectiv deplasare cu pas adăugat spre dreapta pe linia de fund a terenului şi predarea ştafetei următorului. Câştigă echipa ai cărei jucători termină primii; 

Ex. 7 Formaţie de lucru: în linie pe două rânduri, deplasări în teren în diferite poziţii, cu greutăţi în mâini sau pe spate (saci cu nisip, mingi medicinal etc.); 

Ex. 8 Formaţia de lucru: pe două şiruri, fiecare şir având un elev aruncător la distanţa de 2 m, se aruncă mingea medicinală pe diferite traiectorii. Elevul se deplasează, intră sub minge, o prinde deasupra capului în cupă şi repasează; 

1. Pasarea mingii - Lovirea mingii (pasa) de sus cu două mâini

Din poziţia fundamentală: braţele îndoite cu coatele la nivelul umerilor, mâinile în poziţie de cupă la nivelul frunţii uşor flexate înapoi. Lovirea mingii se efectuează prin intinderea simultană a membrelor inferioare şi a braţelor cu cupa orientată înainte sus. 

Ex. 1 Formaţie de lucru: în linie pe un rând, imitarea executării pasării (cu atenţie deosebită la forma cupei, poziţia braţelor şi a picioarelor). La început doar mişcarea braţelor, apoi doar a picioarelor şi în final, cu mişcări simultane; 

Ex. 2 Mingea fixată în cupă de profesor este presată apoi de elevi la perete, în dreptul frunţii, având coatele lipite de perete la o distanţă egală cu cea dintre umeri;

Ex. 3 Formaţie de lucru: pe perechi, faţă în faţă cu o minge, la o lungime de braţ distanţă, ţin mingea fixată în cupă în dreptul feţei: vor executa alternative intinderea braţelor şi împingerea mingii în cupa partenerului; 

Ex. 4 Formaţie de lucru: pe perechi, faţă în faţă cu o minge, la distanţa de 2 m. Unul dintre elevi aruncă mingea pe diferite traiectorii, distanţe, înălţimi, celălalt se deplasează încercând să prindă mingea în cupă în poziţie fundamentală de pasare;

Ex. 5 Individul cu mingea execută pase în podea pe loc, cu îndoirea genunchilor; 

Ex. 6 Individul cu mingea la un metru de perete: pase cu două mâini de sus; 

Ex. 7 Individual cu mingea: execută pase de control deasupra capului la o înalţime de 20-30 cm, la început de pe loc, apoi cu o uşoară deplasare; 

Ex. 8 Concurs: elevii răspândiţi în interiorul unui dreptunghi de 9/3m, execută pase de sus cu două mâini timp de un minut, cu deplasare, cel care iese din dreptunghi este penalizat cu ieşirea din concurs; 

Exerciții de ralaxare musculară şi respiratorie

Ex. 1 Diverse mişcări de dans, individual, la alegere

Ex. 2 Mers cu exercitii de inspiratie / expiraţie.

Relaxarea braţelor si picioarelor

Adunarea si alinierea colectivului de elevi

-se fac aprecieri asupra desfăşurării orei (modul de lucru), evidenţieri pozitive.

- recomandări pentru acasă.

- salutul.

DOZARE -

30”,20", 10”, 1", 25m, ¼; 25m, ¼,pauza activă; 3 x 8T 3∕4;  X3 Intensitate - 4x4; Pauza activa; 4-5x, pauză pasivă 30 sec.; 3-4 x 10-20m; 3-4x, pauză (mers) 30 sec – 1 min; 4-5x, pauză (mers) 30-40 sec.; Tempo2/4, ¾, 2-3 x 300m, pauză (mers) 1-2 min.; Tempo 2/4, ¾, 3x25-30m, pauză (mers) 30 sec. Se vor evita busculadele.; Tempo 4/4, 3-4x40-50m, pauză (mers) 45 sec.; 4-6x, pauză (mers) 45 secunde.; 1 x 1min. Pauză activă; 8-10x, pauză pasivă 30 secunde; 6-8x, pauză pasivă 10 secunde; 7-8x, pauză pasivă 10-15 secunde; Pauză (mers în revenire în formaţie) 45 sec; 4-6x, pauză pasivă 30 secunde; 3-4x, pauză pasivă 40 secunde; 4-5x, pauză pasivă 45 secunde; 8-10x, pauză pasivă 45 secunde; 2-3 x 15-20 execuţii, pauză pasivă 30 secunde; 3-5 x 30 pase, pauză pasivă 30 secunde; 3-5 x 20 execuţii, pauză pasivă 30 secunde; 10-12x, pauză pasivă 20 secunde; 3-5 x 30 pase, pauză pasivă 20 sec.; 3-5 x 20-30 de pase, pauză pasivă 20 sec.; 3-5 x 20-30 de pase; 2-3 x 1 min., pauză pasivă 30 sec.; 1',2'.

FORMAȚII ȘI INDICAȚII METODICO- ORGANIZATORICE 

În coloană câte 2 pe mijlocul terenului, în capăt, 1 stanga, 1 dreapta; Frontal; Lucru frontal, câte 7 / 3 coloane - pe mijloc de curte, cu distanţă si interval; Se cere elevilor: picioarele întinse,spatele drept; 8 elevi x 3 coloane; cu distanţă apreciabilă între coloane; x-copeta/jalon 3 mingi; coordonarea respiraţiei cu ritmul paşilor de alergare; alergare pe teren plat; Lucru frontal; Dispersaţi pe toată suprafaţa sălii de sport; In coloana cate 1 - pe marginea terenului; Formația de adunare în linie pe un singur rând.

Înapoi