SCHIȚĂ DE PROIECT PENTRU DEZVOLTAREA ÎNCREDERII ELEVILOR ÎN PROPRIILE CAPACITĂȚI DE ÎNVĂȚARE
Disciplina
:
Dezvoltare personală
Clasa: Pregătitoare
Subiectul: Eu pot! – Emoții , bucurie, tristețe, frică, furie în activități familiare
Forma de realizare: activitate integrată
Competențe specifice:
DP
1.1.Stabilirea unor asemănări şi deosebiri între sine şi ceilalţi, după criterii simple;
2.1. Exprimarea emoţiilor de bază în situaţii variate;
2.2. Utilizarea unor elemente de ascultare activă;
2.3. Explorarea abilităţilor de relaţionare cu ceilalţi.
CLR
2.2. – Transmiterea unor informaţii referitoare la sine şi la universul apropiat, prin mesaje scurte.
Strategia didactică: a. Metode şi procedee: explicaţia, conversaţia, exerciţiul, jocul (Roata emoțiilor, Pălăria emoțiilor, conferința de presă); b. Mijloace de învăţământ: laptop, videoproiector, pălărie; foi colorate, foarfece, bolduri, creioane; minge, buline verzi și roșii; înregistrare cu o știre în legătură cu textul „Cum au fugit odată jucăriile de la un copil”; jocuri și jucării din sala de clasă.; c. Forme de organizare: activitate frontală, activitate individuală, activitate pe grupe.
Moment organizatoric:
Copiilor, așezați în cerc, li se prezintă „un prieten” care ne va însoți pe tot parcursul orei. Fiecare copil va îmbrățișa cățelușul, îi va da un nume spunând și o însușire personală pe care crede că o are și cățelul.
Exemplu: Aș vrea să-l cheme Grivei pentru că e vorbăreț ca mine.
Captarea atenției:
Propun spre desfășurare jocul „Pălăria emoțiilor”.
Într-o pălărie se află imagini reprezentative pentru emoțiile de bază (bucurie, tristețe, frică, furie). Propun elevilor să extragă câte o imagine din pălărie, să denumească emoția reprezentată și să o asocieze unei situații reale sau imaginare. Inițiez o discuție pe baza imaginilor găsite, a situațiilor prezentate și realizez legătura cu noua lecție.
Elevii extrag din pălărie imagini in care sunt reprezentate emoții de bucurie,tristețe, frică, furie. Denumesc emoția reprezentată în imagine și o asociază cu o situație din experiența personală sau din imaginație. Participă la discuțiile cu privire la acțiunile/ situațiile prezentate de elevi care fac trecerea către noua lecție. Exercițiul, conversația, pălărie cu imagini care exprimă emoții de bază activitate frontală aprecieri verbale.
Dirijarea învățării
– se realizează prin intermediul unor jocuri didactice
*Jocul “Roata emoțiilor”
, pentru exemplificarea unor emoții proprii trăite în diferite situații ”Cum mă simt în diverse situații?”: când primesc un cadou neașteptat; când mă ceartă un părinte; când un câine latră brusc lângă mine; când mă încurajează doamna învățătoare; când îmi sărbătoresc ziua de naștere etc.
Prin aceste dialoguri având ca suport imagini se surprind emoţii de bază, cu ajutorul cărora se analizează, de exemplu, stări de nerăbdare/teamă, fericire, stările de tristeţe, frică, încredere, relaxare, etc.
*Sarcina următoare de lucru este vizionarea unor secvenţe de film pentru identificarea expresiilor corporale, faciale, verbale simple, care indică ascultarea activă. După vizionare, elevii vor completa oral enunțul: ”Dacă aș fi Ariciul, m-aș simți (emoții/stări)........., atunci când (situația)....”
*Propun spre desfășurare jocul „Dă-mi puțină fericire”.
Descrierea jocului:
Inițiez o discuție referitoare la ceea ce înseamnă un compliment şi cum te simţi când faci sau când primeşti unul.
Solicit fiecărui copil să îşi deseneze conturul palmei pe o foaie colorată de hârtie şi apoi să o decupeze. Propun elevilor să se mişte liber prin clasă, să formeze echipe şi să adreseze câte un compliment fiecărui coleg din echipa sa. După ce vor face complimentul, își vor trece numele pe unul dintre degetele palmei decupate de colegul respectiv. Propun elevii să îşi prindă apoi pe haine conturul palmelor, ca să îşi reamintească de ziua respectivă. Sarcina nu este obligatorie.
Obţinerea performanţei
Lansez jocul „Conferința de presă”.
* Prezint o scurtă înregistrare cu o știre în legătură cu conținutul textului „Cum au fugit odată jucăriile de la un copil.”; * Precizez care sunt regulile jocului:
Etapa I – veți desena o față care să exprime emoția pe care au trăit-o jucăriile care au plecat de acasă.
Etapa a II-a – veți colora fața cu acea culoare care-i corespunde emoției trăite de jucării și vei spune de ce ai ales culoarea respectivă.
Etapa a III-a – ziaristul (ales de propunător) va propune o culoare, iar colegii pe care-i va solicita vor da exemple de situații/ întămplări în care au trăit emoții corespunzătoare culorii respective.
Elevii vizionează un scurt filmuleț cu privire la conținutul poveștii ” Cum au fugit odată jucăriile de la un copil.”
Moment de recreere – aprecieri și recomandări
La finalul orei elevii vizionează câteva secvențe din filmul sugestiv „Întors pe dos” (Inside out). Se realizează prin intermediul unor enunțuri care aduc bucurie copiilor.