Proiectarea demersului didactic

Compus de: Prof. înv. primar ALBON PATRICIA-ANAMARIAScoala: Liceul Teoretic “Nikolaus Lenau” – Timiṣoara, jud. TimiṣPublicat: 19/04/2024Resursele Profesorului
Proiectarea demersului didactic

Demersul didactic începe cu elaborarea unei strategii în virtutea căreia se vor stabili obiective educaţionale precise, precum şi condiţiile materiale, metodele şi mijloacele pentru realizarea acestora. Procesul instructiv educativ presupune intercondiţionarea sistemică dintre predare- învăţare-evaluare, dar metodica cuprinde şi partea de planificare, organizare, orientare, proiectare a activităţii şi conţinuturilor educaţionale. Şi asta deoarece, procesul de învăţământ nu poate fi decât unul dirijat şi organizat, din articularea tuturor acestor elemente rezultând atingerea obiectivelor. Conţinutul învăţământului, stabilit prin planul cadru de învăţământ, programa şcolara (curriculum) şi manualele şcolare, trebuie organizat pe sarcini, resurse, metode, strategii, forme de activitate didactică. Astfel, planificarea, organizarea, proiectarea activităţii reprezintă o componentă esenţială a activităţii didactice.

Planificarea reprezintă prima operaţie pe care o realizează cadrul didactic la începutul anului şcolar. Documentul orientativ în planificare este reprezentat de programa şcolară unde sunt indicate obiectivele generale, capitolele, temele şi numărul de ore disponibil pentru tratarea lor. Planificarea anuală presupune organizarea conţinutului prin delimitarea capitolelor şi precizarea numărului de ore alocat pentru fiecare. Planificarea semestrială o detaliază pe cea anuală, mergând pe definirea obiectivelor specifice fiecărui capitol, termenelor de realizare, identificarea strategiilor de predare-învăţare-evaluare pentru fiecare temă în parte. Organizarea reprezintă activitatea de stabilire coerentă şi eficientă a activităţilor didactice, a mijloacelor umane şi materiale de punere în practică, în funcţie de conţinutul de predare şi de obiectivele operaţionale. Forma de bază a activităţii didactice este lecţia,. Strategia educaţională este alcătuită din două componente, sarcina de învaţare şi situaţia de învăţare, iar stabilirea ei se bazează pe analiza conţinutului de învăţat, a resurselor psihologice şi a condiţiilor materiale ce vizează atingerea unor obiective educaţionale precise.

Proiectarea strategiilor educaţionale eficiente este procesul raţional prin care sunt selectate, combinate şi imaginate condiţiile optime de realizare a sarcinilor conform obiectivelor cadru şi obiectivelor operaţionale, pentru fiecare etapa de învăţare.

Proiectul unei unităţi de învăţare poate fi realizat potrivit reperelor de mai jos:

  • - Conţinuturi (detalieri)
  • - Competenţe specifice
  • - Activităţi de învăţare
  • - Resurse
  • - Evaluare

Așadar, proiectarea unității de învățare permite profesorului să adapteze conținuturile, să fie creativ și flexibil urmărind astfel formarea competențelor ce au ca scop final conturarea profilului de formare al absolventului. Folosirea acestui instrument de proiectare este în avantajul cadrelor didactice, devenind un instrument de lucru relevant prin depășirea unor cerințe formale.

Înapoi