PROIECT DIDACTIC
Clasa: a II-a; Aria curriculară: LIMBĂ ȘI COMUNICARE; Disciplina: Comunicare în limba română - lectură; Unitatea tematică: Copilăria, cea mai frumoasă vârstă; Subiectul lecției
Textul narativ- Bunicul şi nepotul
de Fratii Grimm; Tipul: de formare a priceperilor și deprinderilor.
DISCIPLINA:
CLR
COMPETENȚE SPECIFICE:
2.2 Transmiterea unor informaţii printr-o suită de enunţuri înlănţuite logic; 3.1. Citirea unor mesaje scrise, întâlnite în mediul cunoscut; 3.2. Identificarea mesajului unui text în care se relatează întâmplări, fenomene din universul cunoscut; 4.2. Redactarea unor mesaje simple, cu respectarea convenţiilor de bază.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
2.3.1. să formuleze opinii în legătură cu o temă dată; 3.1.1. să citească un text la prima vedere cu adaptarea intonaţiei impusă de semnele de punctuaţie și conținutul semantic; 3.2.1. să formuleze întrebări şi răspunsuri pe baza textului citit; 3.2.2. să formuleze predicții pe baza unui fragment citit și să le argumenteze; 4.2.1. să scrie un scurt text din 3-4 propoziții cu cuvinte date; 4.2.2. să completeze o schemă cu date referitoare la conținutul textului citit.
Resurse:
Metode, tehnici, procedee:
conversaţia, expunerea, explicaţia, povestirea, jocul didactic: „băţul vorbitor”, metoda “termeni in avans” ,brainstorming,metoda predicțiilor, problematizarea, observarea sistematică, munca independentă, „harta povestirii”
Forme de organizare a activităţii:
frontal, grup, perechi, individual
Mijloace de învăţământ:
texte, imagini, markere, tabele, fişe.
Bibliografie
MOLAN, Vasile, (2014), ”Didactica disciplinelor Comunicare în limba română și Limba și literatura română în învățământul primar,
ediție revizuită, actualizată și completă. Studii critice”, Editura Miniped, București.
***Programa școlară pentru disciplina Comunicare în limba română - clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a,
aprobată prin OMEN 3418/19.03.2013, București, 2013.
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII
Momentele lecţiei:
Moment organizatoric; Captarea atenţiei; Anunţarea temei şi enunţarea obiectivelor; Reactualizarea ancorelor/Evocare; Dirijarea învăţării/Realizarea sensului; Obţinerea performanţei/Reflecţie; Evocare; Realizarea sensului; Reluarea cadrului; Asigurarea retenţiei şi a transferului; Concluzii şi aprecieri, recomandări.
Activitatea învăţătorului:
Asigur climatul necesar bunei desfăşurări a activității. Verific dacă elevii au pregătit materialele necesare; Sunt urmărite imagini care reprezintă persoane vârstnice-sunt descrise aceste imagini. Joc: „Băţul vorbitor”:
Cum mă voi comporta cu părinţii mei, când aceştia vor fi bătrâni?;
Anunţ şi notez titlul lecturii,
Bunicul şi nepotul
de Fratii Grimm, Enunţ obiectivele activităţii; Propun crearea unei scurte poveşti cu termeni daţi în avans:
mamă, tată, probleme, bătrân, nepot, a ajuta, dragoste, grija;
Amintesc că povestea va trebui revăzută la sfârşit pentru a constata cât de mult seamănă cu cea citită împreună, în timpul orei; Se propune citirea fragmentului 1 al textului
Bunicul și nepotul
( fișe separate numerotate); Invit elevii să reflecteze, să discute şi să să răspundă la următoarele întrebări:
Ce aţi simţit când aţi citit acest fragment?/Ce părere aveţi despre comportarea fiului și a norei? / Dar despre a bătrânului?;
Solicit formularea predicţiilor referitoare la derularea viitoare a acţiunii. Notez pe tablă predicţiile; Recomand citirea fragmentului următor (2) cu sarcina de a identifica predicţia cea mai apropiată de reala derulare a intâmplărilor. Invit elevii să reflecteze, să discute şi să să răspundă la următoarele întrebări:
Ce părere aveţi despre atitudinea norei/ Ce părere aveţi despre hotărârea fiului și a norei?/ Cum credeţi că se simte acum bătrânul? ;
Cadrul va fi reluat pentru fiecare fragment; Explic apoi solicit completarea „hărţii povestirii”, pe grupe; Îndrum elevii să afişeze produsele grupurilor; Solicit aprecieri; Indic elevilor tema pentru ora următoare: Jurnalul dublu –text suport
Bunicul și nepotul;
Fac aprecieri, evidenţieri, recomandări.
Activitatea elevilor:
Pregătesc materialele; Reflectă la cerinţă, exprimă idei; Ascultă; Reflectă la cerinţă, elaborează, citesc; identifică, răspund; comunică clasei; Formulează predicţii; Fiecare grupă completează „harta povestirii”; Afişează; Evaluează colegii celorlalte grupe, prin „Turul galeriei”; notează; Fac aprecieri.
Metode şi procedee:
conversaţia; jocul didactic; problematizarea; expunerea; Metoda “Termeni daţi în avans”; exerciţiul; povestirea; Muncă independentă; explicatia; brainstorming metoda predicțiilor; „Harta povestirii”; jurnalul dublu; exemplul.
Forme de organizare:
frontal; pe grupe; individual; perechi.
Bunicul şi nepotul, dupa Fratii Grimm
1. Trăia odată într-un sat un bătrân împovărat de ani. Şi de bătrân ce era, privirea i se tulburase, auzul îi slăbise şi-i tremurau genunchii la orice mişcare. Când şedea la masă să mănânce, abia mai putea să ţină lingura în mână: vărsa ciorba pe masă, iar uneori îi scăpau chiar bucăturile din gură. Şi văzând până unde ajunsese bătrânul cu neputința lui, fiul şi noră-sa se umplură de scârbă. Nu-i mai aşezară să mănânce cu ei la masă, ci-l puseră într-un colţ, lângă vatră. Şi din ziua aceea îi dădeau mâncarea într-o strachină de lut, şi nici măcar atât cât să se sature. Bătrânul se uita cu poftă la masa încărcată cu bucate şi ochii lui lăcrimau de tristețe.
2. Într-o zi, strachina de lut îi scăpă din mâinile bătrâne, căzu pe jos şi se făcu cioburi. Când văzu asta, nora apucă să-l certe de zor, dar bătrânul nu scoase o vorbă, de necăjit ce era. Din când în când, numai, scăpa câte-un oftat adânc. "Asta e prea de tot!" îşi spuseră în sinea lor bărbatul şi nevasta. Şi-i cumpărară din târg o strachină de lemn, pe câteva parale. Bietul bătrân trebui să mănânce de aici înainte doar din strachina de lemn.
3. Şi iată că odată, cum şedeau cu toţii în casă, nepoţelul se juca cu nişte scândurele. - Ce faci tu acolo? îl întrebă taică-său. - Fac şi eu o farfurie, îi răspunse copilaşul, din care să mănânce tata şi mama, când n-or mai fi în putere, ca bunicul!
4. Amândoi se uitară unul la altul şi de rușine îi podidi plânsul. Îl poftiră de îndată pe bătrân să se aşeze la masa lor şi, din ziua aceea, mâncară iarăşi cu toţii împreună. Şi din când în când se mai întâmpla ca bătrânul să verse din mâncare, acum însă nu-l mai lua nimeni la rost...