PROIECT DIDACTIC
Clasa:
a II-a
Aria curriculară
: Matematică și științe ale naturii
Disciplina:
Matematică și explorarea mediului
Subiectul lecției:
: Banii. Leul. Schimburi echivalente valoric în concentrul 0-1000
Tipul:
de formare a priceperilor și deprinderilor
DISCIPLINA:
MEM
COMPETENȚE SPECIFICE:
6.3. Realizarea unor schimburi echivalente valoric prin reprezentări convenţionale standard şi nonstandard şi prin utilizarea banilor în probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-1000; 5.2. Rezolvarea de probleme de tipul a±b=x; a±b±c=x în concentrul 0-1000; a·b=x; a:b=x, în concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
6.3.1. să recunoască bancnotele de 1 leu, 5 lei, 10 lei, 50 lei, 100 lei, 200 lei, 500 lei și monedele de 1 ban, 5 bani, 10 bani, 50 bani ( obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev recunoaște cel puțin bancnota de 1 leu și moneda de 50 bani); 6.3.2. să schimbe un grup de monede/bancnote cu altul având aceeaşi valoare ( obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev schimbă cel puțin o bancnotă într-un număr de bancnote de același tip); 6.3.3. să calculeze sume de bani în limitele 0-100, folosind bancnotele și monedele învățate( obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev calculează cel puțin sume de bani reprezentând rezultatul unei operații de adunare/ scădere cu 2 termeni fără trecere peste ordin); 5.2.1. să rezolve o situație problematică prin utilizarea operațiilor de adunare sau scădere date înscrise, folosind bancnotele și monedele învățate; obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev identifică cel puțin situația problematică).
OBIECTIVE EDUCATIVE:
dezvoltarea atenţiei, a gândirii, a spiritului de observaţie; stimularea curiozităţii, a încrederii în forţele proprii.
STRATEGII DIDACTICE:
a) metode şi procedee: conversația, explicaţia, observaţia, exerciţiul, demonstrația, problematizarea, jocul didactic, jocul de rol; b) mijloace de învăţământ: laptop, videoproiector, manual, caiet de lucru, fişe de evaluare formativă, jetoane-bani( monede și bancnote) , cartonașe cu imagini jucării cu preț fixat; c) forme de organizare a activităţii: activitate frontală, individuală, în perechi
BIBLIOGRAFIE:
CIOLAN, L., Învățarea integrată – fundamente pentru curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iași, 2008;
GEORGESCU-GOLOȘOIU, L., Educație financiară- Banii pe înțelesul copiilor, Editura Explorator, Ploiești. 2013;
***Programa școlară pentru disciplina Matematică și explorarea mediului, clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, aprobată prin OMEN 3418/19.03.2013, București, 2013;
DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚII
Momentele lecției: Moment organizatoric; Reactualizarea cunoștințelor; Activitate/discuție introductivă; Anunțarea temei și a obiective lor; Prezentarea optimă a conţinutului și dirijarea învățării; Fixarea cunoştinţelor; Asigurarea retenţiei şi a transferului; Aprecieri și recomandări.
Conținutul activității: Organizarea colectivului de elevi şi a spaţiului de lucru pentru buna desfăşurare a activităţii; Mesajul zilei:”Să fim prieteni!”; Se verifică noțiunile referitoare la lecția însușită anterior: Leul; Recunoașterea unor monede/bancnote în imagini; Se prezintă o imagine ( mat. ppt) –se lansează o problemă:
Aris și prietenii lui sunt în parc. Aici se află o tarabă cu jucării. Aris vrea să își cumpere o mașinuță de curse,dar nu se descurcă foarte bine cu banii. El are 1 bancnotă de 200 lei. Mașinuța costă 104 lei. El vrea să dea sumă fixă. Ce trebuie să facă?Haideți să aflăm, ca să îl putem ajuta!;
Astăzi veți învăța să folosiți banii corect, să schimbați un grup de monede sau de bancnote cu altul având aceeași valoare; Scrierea datei şi a titlului pe tablă; *Se prezintă materialul ppt-Schimburi valorice. Se rezolvă sarcinile din material; *Se propune jocuri de schimb valoric pentru înțelegerea materialului predat; (activitate în perechi) Distribui cumpărătorilor bancnote.Pe masa vânzătorilor se află jetoane-bani . Pe masa cumpărătorilor se află imagini cu jucării cu preț afișat. Explic sarcinile: Cumpărătorii trebuie să observe preţurile şi să pregătescă suma de bani necesară obiectului pe care îl vor cumpăra.Vânzătorii vor încasa banii. Se schimbă rolurile; * Se solicită rezolvarea ex. 6, pag. 110-manual * Se răspunde la întrebarea lansată la ănceputul lecției:
Ce trebuie să facă Aris? 200 lei= 100 lei+100 lei+ 1 leu+1 leu+1 leu+1 leu+1 leu+5 lei;
Se solicită rezolvarea sarcinilor dintr-o fișă de evaluare formativă; Se dă tema pentru acasă; Fac aprecieri colective/individuale privind comportamentul şi participarea la oră a elevilor.
Strategii didactice
Metode și procedee: conversaţia; problematizarea; explicația; demonstrația; exercițiul; jocul didactic; jocul de rol; munca independentă.
Resurse: videoproiector; calculator; material video; material powerpoint; jetoane; bani; cartonașe cu imagini; jucării cu preț; caietele elevilor; fişe de evaluare formativă.
Forme de organizare: activitate frontală; activitate individuală practică; activitate în perechi; Evaluare: aprecieri verbale; observare sistematică; probă scrisă;