PROIECT DE ACTIVITATE INTEGRATĂ

Compus de: BRINCOVEANU MIHAELA ILEANAScoala: Grădiniţa CASTELPublicat: 15/01/2024Resursele Profesorului
PROIECT DE ACTIVITATE INTEGRATĂ

NIVEL I

( grupa mijlocie)

TEMA ANUALĂ:

CINE ŞI CUM PLANIFICĂ/ ORGANIZEAZĂ O ACTIVITATE?

TEMA PROIECTULUI:

” Învăţ de pe acum”

TEMA SĂPTĂMÂNII:

„Cu ce călătorim?”

TEMA ZILEI:

„Ursuletul Winnie pleacă la plimbare”

FORMA DE REALIZARE:

Activitate integrată

TIPUL ACTIVITǍŢII:

fixare şi consolidare de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi

SCOPUL ACTIVITĂŢII:

Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, de înţelegere şi utilizare corectă a semnificaţiilor structurilor verbale orale; Formarea şi consolidarea unor abilităţii practice specifice nivelului de dezvolatare motrică.

INVENTAR DE ACTIVITĂŢI:

I. ACTIVITĂŢI DE DEZVOLTARE PERSONALĂ ( ADP)

Întâlnirea de dimineaţă: “ Cu ce ţi-ar plăcea să călătoreşti?”; “Învăţăm cum să ne comportăm în mijloacele de transport în comun”

Obiective operaţionale: Sa utilizeze formule de salut ǎ adecvate momentului zilei; Sǎ identifice simbolurile adecvate caracteristicilor zilei (vreme, anotimp); Să comunice impresii şi idei referitoare la tema propusă;

Strategii didactice: Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, observaţia, demonstraţia; Mijloace şi materiale didactice: calendarul naturii,imagini cu mijloace de transport; Forma de organizare: frontal; Tranziţii: joc de mişcare “Avion cu motor”, cântec „Trenuleţul muzical”; Rutine: primirea copiilor,gimnastica de înviorare, deprinderi de igienă personală, servirea mesei.

II. ACTIVITĂŢI LIBER ALESE (ALA 1 )

1. BIBLIOTECĂ:

Tema activităţii: “ Cărticica noastră cu ghicitori despre mijloace de transport”

Obiective operaţionale:

-să asculte cu atenţie ghicitorile citite de educatoare;

-să denumească mijlocul de transport sugerat de textul ghicitorii;

-să identifice imaginea corespunzătoare cuvântului şi să o lipească alături de text.

Strategii didactice:

Metode si procedee: conversaţia, problematizarea, observaţia, exerciţiul

Material didactic:

fişe de lucru, imagini cu mijloace de transport, lipici, carton colorat

Forma de organizare:

pe grupe

2. ŞTIINŢĂ: Tema activităţii: “ Găseşte umbra potrivită!”

Obiective operaţionale:

-să realizeze corect asocieri imagine – umbră;

Strategii didactice:

-Metode si procedee: observaţia, explicaţia, problematizare

-Material didactic: fişe de lucru

-Forma de organizare: pe grupe

3. CONSTRUCŢII: Tema activităţii: “ Unde este garajul meu?”

Obiective operaţionale:

-să construiască prin alaturare, imbinare, suprapunere garaje pentru masini;

Strategii didactice:

-Metode si procedee: observaţia,demonstratia, exercitiul

-Material didactic: lego si cuburi

-Forma de organizare: pe grupe

III. ACTIVITǍŢI PE DOMENII EXPERIENŢIALE (ADE):

1. Domeniul limbă şi comunicare: joc didactic - “Aşază-mă la locul potrivit!”

Obiective operaţionale:

La sfârșitul activitatii prescolarii vor fi capabili:

Cognitive şi de limbaj :

-să denumească mijloacele de transport reprezentate prin siluete;

-să formuleze propoziţii simple despre mijloacele de transport prezentate;

-sa desparta corect in silabe cuvintele;

-să se exprime corect din punct de vedere gramatical;

-să participe activ la activitate, atât în calitate de vorbitor, cât şi de ascultător;

-să identifice mediul prin care se deplasează mijlocul de transport reprezentat de siluetă;

Psihomotorii :

-să se deplaseze / grupeze comform cerinţelor educatoarei;

-să plaseze silueta pe machetă;

Socio-afective:

-să manifeste tolaranţă, cooperare, ajutor reciproc;

-să respecte reguli date;

Strategii didactice:

-Metode şi procedee:

conversaţia, explicaţia, demonstraţia, problematizarea, exerciţiul, jocul

-Mijloace didactice:

suport pentru machete (şosea, şine, apă, aer ), siluete reprezentând diferite

-Mijloace de transport:

papuşă ursuletul Winnie, pelerina magică a ursuletului Winnie, paletă verde, ecusoane

Forma de organizare:

frontal, individual

Sarcina jocului:

-denumirea mijloacelor de transport

-formularea de propoziţii

-plasarea siluietei conform mediului de deplasare

Regula jocului:

Copilul căruia i se înmânează paleta verde va extrage o siluetă de sub pelerina magică a lui Winnie, va numi mijlocul de transport reprezentat şi va formula o propoziţie despre acesta; va plasa silueta pe una din machete (conform mediului de deplasare); se va aşeza la măsuţa pe care se află macheta pe care a aplicat, nu înainte de a preda paleta verde unui coleg ce va continua jocul. Se vor forma astfel patru echipe corespunzătoare mediilor de deplasare terestru ( şosea, şine), acvatic şi aerian.

Elemente de joc:

pelerina magică a ursuletului Winnie, paleta verde, surpriza, aplauzele,inchiderea ,deschiderea ochilor, mânuirea materialelor.

2. Domeniul om şi societate (activitate practică): “Cadouri de la Winnie” ( mijloace de transport din bucăţi) - lipire

Obiective operaţionale:

La sfârșitul activitatii prescolarii vor fi capabili :

Cognitiv - informaţionale:

-să identifice mijlocul de transport ce trebiue asamblat din hârtie;

-să îmbine corespunzător părţile componente şi să le lipească în interiorul conturului marcat;

-să completeze spaţiul plastic cu elemente ce sugerează mediul de deplasare (şosea, şine, nori, apă)

Psihomotorii:

-să utilizeze corespunzător instrumentele de lucru;

Socio-afective:

-să manifeste tolaranţă, cooperare, ajutor reciproc;

-să respecte reguli date;

-să participe cu interes la activitate;

Strategii didactice:

Metode şi procedee:

conversaţia, explicaţia, problematizarea, demonstraţia, exerciţiul, turul galeriei

Mijloace didactice:

coli A4 imprimate cu conturul mijlocului de transport ce trebuie reconstituit, trei piese pentru îmbinat, lipici, creioane colorate

Forma de organizare:

individual, pe echipe

IV. ACTIVITĂŢI LIBER ALESE (ALA 2)

Joc distractiv:

“Atenţie! Pornim la drum!”

Obiective operaţionale:

-să se orienteze rapid in spaţiul de joc;

-să se deplaseze ocolind diferite jaloane;

-să respecte regulile enunţate de educatoare;

Strategii didactice:

Metode şi procedee:

explicaţia, conversaţia, demonstraţia, jocul;

Mijloace şi materiale didactice:

jaloane, recompense

Forma de organizare:

pe echipe

BIBLIOGRAFIE:

Curriculum pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani), M.E.C.I.-2008

Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii. Ediţia a II-a revizuită. M.E.C./Bucureşti 2005

Georgeta, Toma şi colaboratorii, Suport pentru aplicarea noului curriculum pentru învăţământul preşcolar nivel 3-5 ani, Ed.

Delta, Bucureşti, 2009;

SCENARIUL ZILEI

Întâlnirea de dimineaţă:

Salutul:

„Bună dimineaţa,voinici isteţi!” -gimnastica de înviorare pe ritmul cântecului „Bună dimineaţa”

Noutatea zilei:

prezentarea Ursuletului Winnie în calitate de musafir ce doreşte să înveţe de la copii cât mai multe despre mijloacele de transport, pentru că va pleca într-o călătorie în jurul Pământului.

Activitatea de grup:

Voi intreba pe copii în ce zi a săptămânii suntem şi voi preciza data. Copii vor preciza anotimpul în care ne aflăm, cum este vremea- dacă este potrivită pentru călătorie- şi vor fixa indicatorul calendarului naturii în direcţia simbolului corespunzător.

Împărtăşirea cu ceilalţi:

discuţii pe temele: “ Cu ce ţi-ar plăcea să călătoreşti?”; ”Cum ne comportăm in mijloacele de transport în comun”

Tranziţie:

exerciţii de mişcare pe versurile:

„Ca să fiu şofer voinic

Fac gimnastică de mic:

Merg în pas alergător,

Apoi sar într-un picior

Mă opresc, respir uşor

Întind braţele să zbor

Ăsta-i doar un început!

Ia priviţi cât am crescut!”

Activităţi liber alese 1:

Copiii îşi vor alege sectorul la care vor să lucreze - Bibliotecă, Ştiinţă sau Joc de masă ; le voi reaminti că pot lucra, pe rând, la fiecare sector. Le voi explica sarcinile pe care le au de rezolvat şi îi voi ajuta acolo unde este necesar.

Tranziţie:

joc de mişcare “ Avion cu motor”

Activităţi pe domenii experienţiale:

Domeniul limbă şi comunicare:

joc didactic - “Aşază-mă la locul ptrivit!”

Copiii vot fi aşezaţi în semicerc. Le voi prezenta materialele aduse de Ursuletul Winnie: cele patru suporturi pentru machete, pelerina magică a Ursuletului Winnie , siluetele mijloacelor de transport, paleta verde, ecusoanele. Le voi explica regulile jocului şi se va trece la desfăşurarea acestuia: copilul care primeşte paleta verde va scoate o siluetă de sub pelerină, va denumi mijlocul de transport reprezentat, va alcătui o propoziţie despre acesta, va preciza mediul prin care se deplasează , apoi se va îndrepta catre suportul potrivit pentru a aplica silueta. În drumul său predă paleta altui copil, care va continua jocul. Se procedează astfel până la epuizarea siluetelor. Se vor forma petru echipe: echipa autoturismelor ( machete cu mijloace de transport terestre - pe şosea ), echipa locomotivelor (machete cu mijloace de transport terestre – pe şine ), echipa avioanelor ( machete cu mijloace de transport aeriene ), echipa vapoarelor (machete cu mijloace de transport acvatice ). Copiii vor primi ecusoane cu simboluri pentru fiecare echipă. Ursuletul Winnie va declara” misiunea” indeplinită, le va mulţumi copiilor pentru ajutor şi îi va anunţa că se va întoarce după pauza de masă pentru a le oferi recompense.

Rutină:

Deprinderi de igienă personală; Servirea gustării.

Tranziţie:

Aşezaţi în cerc, copiii vor intona cântecul ”Trenuleţul muzical”, iar la final se va îndrepta fiecare către măsuţa pe care se află macheta echipei sale, conform ecusonului.

„Trenuleţul muzical

S-a oprit la scara

Și pe toți ne ia cu el

Pentru prima oara!

Eu locomotiva sunt

Voi sunteți vagoane,

Așezați-vă pe rând

După ecusoane!”

Activităţi pe domenii experienţiale:

Domeniul om şi societate: (activitate practică): “Cadouri de la Ursuletul Winnie” ( mijloace de transport din bucăţi) – lipire Îi voi anunţa pe copii că Ursuletul Winnie a adus pentru fiecare câte un tablou cu un mijloc de transport, drept recompensă: pentru cei din echipa autoturismelor a adus tablouri cu un autoturism, pentru cei din echipa locomotivelor, tablouri cu o locomotivă, pentru cei din echipa vapoarelor, tablouri cu un vapor , iar pentru cei din echipa avioanelor, evident, tablouri cu un avion. Însă Mickey Mouse are chef de joacă şi a adus tablourile sub formă de puzzle-uri din trei bucăţi. Voi prezenta cele petru imagini întregi şi colile A4 cu conturul în care trebuiesc încadrate cele trei piese. Le voi distribui copiilor colile cu conturul şi cele trei bucăţi ale imaginii, cerându-le să încerce să o reconstituie fără a o lipi. Înainte de a începe reconstituirea imaginii se vor executa câteva exerciţii pentru încălzirea muşchilor fini ai mâinii. După ce toţi copiii vor reuşi să asambleze cele trei piese, le voi distribui lipici pantru a finaliza lucrările. Le voi cere să completeze tabloul - folosind creioane colorate - cu elemente care să sugereze mediul prin care circulă mijlocul de transport ( şoseaua pentru autoturism, calea ferată pentru locomotivă, marea pentru vapor şi norii pentru avion). Voi face aprecieri asupra modului în care au lucrat şi îi voi îndruma să vadă toate lucrările. Îşi vor exprima opiniile despre tablourile colegilor, indicând pe cele care le plac.

Tranziţie:

Exerciţii de mişcare:

„Bat din palme – clap-clap-clap

Din picioare trap-trap-trap

Ne-nvârtim, ne răsucim

Şi de joc ne pregătim”

Activităţi liber alese 2:

Joc distractiv: “Atenţie! Pornim la drum!”

Le voi propune copiilor să-i arătăm lui Ursuletului Winnie cum ştim să ne jucăm, îi voi anunţa numele jocului şi le voi explica modul de desfăşurare al acestuia :copiii din fiecare echipă, aşezaţi în coloană câte unu, vor trece printre jaloane imitând mijlocul de transport reprezentativ – autoturism, locomotivă, vapor, avion. Va câştiga echipa care va dărâma cât mai puţine jaloane.

Încheierea activităţii:

Voi face aprecieri verbale asupra modului în care au lucrat şi îi voi recompensa cu câte o jucărie- mijloc de transport din carton.

Înapoi