Metode de predare

Compus de: Prof.Gheorghe NicoletaScoala: Gradinita CastelPublicat: 12/01/2024Resursele Profesorului
Metode de predare

Este o metodă de predare-învățare, ușor de aplicat, care grupează asemănările și deosebirile dintre două obiecte, fenomene, idei, concepte etc. Ea este reprezentată grafic din două cercuri mari în care se asează cate o imagine care denumește subiectul abordat. De cele două cercuri mari se află relaționate prin linii alte cercuri mici situate între cercurile mari în care se specifică asemanările, iar în cercurile exterioare se specifică caracteristicile fiecarui termen, particularitățile sau deosebirile.

Este o altă metodă interactivă pe care am folosit-o în activităţile cu preşcolarii. Această metodă are ca obiectiv stimularea comunicării şi rezolvarea de probleme prin lucru în pereche. Metoda „Schimbă perechea” am folosit-o în activităţi de observare, activităţi de convorbire, activităţi practice, etc.

În traducere directă „Furtuna în creier”, sau „Asalt de idei” este o metodă pe care am folosit-o pentru a ajuta copiii sa emită cat mai multe idei pentru soluționarea unor probleme, fară a critica soluțiile găsite.Aceasta metodă am utilizat-o frecvent în activitățile de dezvoltare a limbajului pentru a da frâu liber imaginației copiilor și a le dezvolta capacitățile creatoare. Cu rezultate bune am folosit brainstormingul în cadrul povestirilor create după un tablou, sau un șir de ilustrații, în lecturile după imagini, convorbiri și jocuri didactice.

Este o metodă interactivă, de fixare, consolidare și evaluare a cunoștințelor. Această metodă are o largă aplicabilitate și se poate folosi cu succes în activitățile de observare, povestiri, convorbiri, jocuri didactice, etc. Diagrama Venn este formată din 2 cercuri care se suprapun parțial. În spațiul care intersectează cele două cercuri se asează, desenate sau scrise, asemanările dintre două obiecte, idei, concepte, iar în cele două cercuri se asează aspectele specifice ale acestora. Pentru fixarea și evaluarea cunostințelor copiilor, se folosește această metodă în activitățile de povestire, observare, convorbire, etc.

Este o metodă de stimulare a creativității,o modalitate de relaxare a copiilor și se bazează pe formularea de întrebari pentru rezolvarea de noi probleme și noi descoperiri.

Obiective: formularea de întrebări și realizarea de conexiuni între ideile descoperite de copii în grup prin interacțiune și individual pentru rezolvarea unei probleme.

Descrierea metodei: -  copiii asezați în semicerc propun problema de rezolvat. Pe steaua mare se scrie sau desenează ideea centrală; - pe 5 stelute se scrie cate o întrebare de tipul CE, CINE, UNDE, DE CE, CAND, iar 5 copii din grupă extrag câte o întrebare; - fiecare copil din cei 5 iși alege 3-4 colegi, organizandu-se în cinci grupuri; - grupurile cooperează în elaborara întrebărilor; - la expirarea timpului, copiii revin în cerc în jurul steluței mari și spun întrebările elaborate fie individual,fie un reprezentant al grupului; - copiii celorlalte grupuri răspund la întrebări sau formulează  întrebari la întrebări; - se apreciază întrebările copiilor, efortul acestora de a elabora întrebări corecte, precum și modul de cooperare, interacțiune

În comparație cu metodele tradiționale s-a preluat și în cadrul învățământului românesc un tip relativ nou de educație, educația în „aer liber” (outdoor education) denumiă și „educție experiențială” aprținând segmentului de educație non-formală în afara clasei.

Educația outdoor este

o ieșire în natură cu un scop bine definit

diferită de ieșirile în aer liber doar pentru relaxare. De aceea, trebuie sa aibă beneficii menite să sprijine educația pentru mediu, opținute prin participarea la activități în mediul predominant natural. Activitățile outdoor care se desfășoară cu preșcolarii pot fi organizate sub formă de: ateliere de creație, excursii, jocuri diverse, secțiuni practic gospodărești. Activitățile de tip outdoor se pot desfășura nu numai în cadrul activităților de cunoașterea mediului ci și în celelalte categorii de activități. Informațiile prezentate în cadrul activității instructiv-educative se susțin cu ajutorul mijloacelor didactice, ele reprezentând un suport pentru concretizarea și demonstrarea acestor informații.

Manualul de  Educție outdoor, COMENIUS REGIO Partnership ECO-EDU byond rhetoric project,traducere, 2013

Înapoi