Proiect didactic
Clasa: I; Disciplina: Comunicare în limba română; Subiectul lecţiei: Litera ,,Z” mare de tipar; Tipul lecţiei: mixtă.
Scopul lecţei: Însușirea cunoștințelor ce vizează învățarea sunetului și literei Z.
Competenţe specifice:
Comunicare în limba română -
1.3. Identificarea unor sunete, silabe, cuvinte în enunțuri rostite cu claritate; 3.1. Citirea unor cuvinte și propoziții scurte, scrise cu litere de tipar sau de mână; 4.1. Scrierea literelor de mână.
Discipline integrate:
Matematică și explorarea mediului; Dezvoltare personală.
Obiective operaţionale: Comunicare în limba română - 1.3.1 - să identifice cuvinte date după criterii precum: număr de sunete, număr de silabe, sunet inițial,sunet final; (obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev identifică/spune cel puțin cuvinte care conțin sunetul “Z”); 3.1.1 -să citească în ritm propriu, corect şi conştient cuvinte scrise cu litere de tipar ; (obiectivul se consideră atins daca fiecare elev citeste în ritm propriu cel puţin cuvinte formate din două/trei silabe ce conțin litera ,,Z”); 4.1.1 –să scrie corect litere/cuvinte, respectând regulile grafice de scriere; ( obiectivul se consideră atins dacă fiecare elev scrie corect cel puțin litera ,,Z” și cuvintele copiate).
Metode şi procedee:
Metoda fonetică, analitico-sintetică; conversaţia,elemente de joc, explicaţia, exerciţiul, demonstraţia, observarea sistematică
Mijloace de învăţământ:
manualul digital, manualul tipărit, jetoane, fotografie,
Forme de organizare:
activitate frontală, activitate individuală, activitate în perechi.
Resurse Bibliografice:
Manual Comunicare în limba română, Cleopatra Mihăilescu, Tudora Pițilă
Ȋnvăţăm, jucându-ne ! –jocuri didactice Limbă şi comunicare’’, Asociaţia Ȋnvăţătorilor Harghiteni, Editura DPH, 2012
Suport de curs „Organizarea interdisciplinară a ofertelor de învăţare pentru formarea competenţelor cheie la şcolarii mici”, 2013
Programa școlară pentru disciplina Comunicare în limba română, aprobată prin ordin al ministrului Nr. 3418/19.03.2013
SCENARIUL DIDACTIC
Secvenţele lecţiei:
Moment organizatoric (5min); Reactualizarea cunostintelor (3min); Captarea atenției (3min); Anunțarea temei și a obiectivelor (1min); Dirijarea învățării (20min); Fixarea cunoștintelor (5min); Activitate în completare (10min); Asigurarea retenţiei şi a transferului; Concluzii şi aprecieri.
Eşalonarea conţinutului
Activitatea propunătorului:
Se pregătesc materialele şi se asigură climatul necesar desfăşurării activităţii; Întâlnirea de dimineață: Asigur un climat educaţional favorabil desfăşurării activităţii; Cer elevilor să spună care a fost sunetul învățat în ziua precedentă. Propun jocul “Găsește cuvântul! ,în care elevii aruncă mingea de la unul la altul găsind cuvinte care să conțină sunetul z,în diferite poziții; Cer elevilor să rezolve sarcinile și să întoarcă piesele de puzzle(ghicitori primăvară) pentru a obține imaginea; Explic copiilor că nu întâmplător am ales fotografia colegului lor, deoarece astăzi vor învăța despre sunetul și litera Z mare de mână; Solicit elevilor să formuleze propoziţii despre colegul lor, aleg o propoziție, număr cuvintele, despart în silabe cuvântul , și stabilim locul literei ,,Z” în cadrul silabei; Cer elevilor să dea exemple de cuvinte care se scriu întotdeauna cu litere mari de mână ce încep cu litera ,,Z” se face analiza acestora; Le reamintesc litera Z mare de tipar; Cer elevilor să recunoască prin colorare și să numere litera ,,Z” dintr-un text dat; Solicit elevilor să citească coloanele de cuvinte în gând / frontal.Cer elevilor să citească cuvinte după criterii date: număr de silabe, de sunete, poziția literei,,Z”; Propun elevilor să ordoneze silabele,respectiv cuvintele pentru a forma propoziții;
Intuirea literei ,,F” de mână pe planşa model
-Se intuieşte litera ”Z” mare de mână şi se stabilesc elementele componente - pe planşă); Se prezintă litera Z mare de mână.Se analizează elementele grafice din care este alcătuită și se fac asemănări și deosebiri cu alte litere.Scriu litera în întregime ,apoi descompusă și din nou în întregime.Toți elevii realizează litera cu degetul în aer, pe bancă și pe tableta grafică;
Scrierea literei ,,Z” mare de mână
-exerciţii de pregătire: încălzirea muşchilor mâinii, reamintirea poziţiei corecte pentru scris -scrierea literei pe caiete. ( litere punctate, pe spațiul tip I) După ce au fost scrise trei litere, se verifică şi se intervine pentru corectare, dacă este cazul. Apoi fiecare continuă încă două rânduri;
Scrierea cuvintelor:
copierea a două cuvinte; Propun elevilor să formeze cuvinte și proziții cu jetoanele primite, apoi să le transcrie pe caiete; Rog elevii să se ridice din bănci și să extragă dintr-o cutie 3 jetoane cu cuvinte pe care le citesc: Filip, Rafael, pantof; Stabilesc mișcări specifice acestor cuvinte și compun o poveste. De câte ori aud acele cuvinte, copiii execută mișcările stabilite; Sugerez elevilor ca acasa să continue scrierea pe caietul auxiliar; Fac aprecieri asupra modului de desfășurare și a participării la lecție.
Activitatea elevilor:
Pregătesc, în ordine, materialele de lucru: manuale, caiete, instrumente de scris; Ascultă cu atenție explicațiile învățătoarei; Dau exemple de cuvinte ce contin sunetul ,,z’’; Elevii descoperă imaginea colegului lor Zian; Elevii ascultă explicațiile; Alcătuiesc propoziții despre colegul lor; Dau exemple de nume de ființe, țări, orașe; Elevii identifică litera ,,Z” mare de tipar; Urmăresc cu atenție; Citesc cuvintele, conform solicitărilor; Exercițiul; Elevii rezolvă sarcinile cerute de învățătoare; Realizeaza exercitii de scriere a literei in aer, pe spatele colegului, pe podul palmei; Scriu litera ,,Z”mare de mână; După verificarea scrierii, atat pe foaia velină, cât și pe spațiul tip I, cei care au scris bine continua singuri, cei care nu au scris corect primesc ajutor; Scriu cuvintele pe caiete; Elevii formează cuvinte din silabe date, transcriu cuvinte și scriu după autodictare; Execută mișcările stabilite la auzul cuvintelor date; Sunt atenti la explicatiile cadrului didactic; Sunt atenți la aprecierile și recomandările cadrului didactic. Emit aprecieri proprii în legătură cu desfășurarea activității.
Strategia didactică
Metode şi procedee didactice:
Explicația; Metoda RAI; Aplicația Learning apps; Conversatia; metoda fonetică analitico-sintetică;
Mijloace de învăţământ:
Manuale; Caiete; Instrumente de scris; Frontal; Activitate frontală; Activitate în perechi; Pe grupe; individuala; fişe de evaluare formativă;
Forme de organizare:
Individual, frontal; Frontal; fișe de lucru; manual digital,jetoane; Manual; Plansa cu litera,,F’’; Manualul digital; Tabletă grafică; Caietul special; activitate individuală, frontală; jetoane; caiete auxiliare.
Evaluare:
aprecieri verbale; Observarea sistematică; Autoevaluarea; Interevaluare;