Invățare prin muzică și mișcare la prescolari
Muzica, omniprezentă în viețile noastre, exercită o influență profundă asupra gândurilor și stărilor noastre emoționale. Diferența dintre a auzi și a asculta muzică rezidă în sensibilitatea individuală și în educația muzicală din copilărie. Educația muzicală preșcolară joacă un rol esențial în cultivarea abilităților muzicale fundamentale. Copiii, prin cântece și jocuri, dobândesc trăsături de caracter, învață valori precum bunătatea, hărnicia și devin mai sociabili. Această experiență muzicală contribuie la formarea unei baze solide pentru aprecierea frumosului. Metodele educaționale nu numai că dezvoltă gândirea și imaginația, ci și stimulează atenția și memoria auditivă. Mișcările ritmice conferă suplețe corpului, iar conținutul diversificat al educației muzicale se adaptează la nevoile diferitelor grupe de vârstă. Muzica, ca formă complexă de artă, are un impact direct asupra sentimentelor copiilor, contribuind la dezvoltarea lor emoțională și intelectuală. Este esențial să cultivăm interesul și dragostea copiilor pentru muzică, învățându-i să asculte, să cânte și să se miște în ritmul ei. La începutul anului școlar, consolidarea deprinderilor muzicale dobândite în preșcolară este crucială. Accentul se pune pe dobândirea deprinderilor elementare, precum cântatul în colectiv, pronunțarea clară a cuvintelor și dezvoltarea unei atitudini responsabile. Educația muzicală influențează pozitiv gustul pentru frumos și sensibilitatea copiilor. Conținutul ideilor din cântece modelează caracterul lor, învățându-i să fie harnici, buni, generoși și să iubească valorile fundamentale. Plecând de la perspectiva renumitului etnomuzicolog George Breazul, care vede copilul ca pe un "mugur prins de o ramură", educația muzicală are valențe reale în formarea tinerilor în baza valorilor umane și naționale. Educația muzicală are două niveluri esențiale: informativ-teoretic, axat pe dobândirea de cunoștințe și formarea de deprinderi interpretative, și formativ-aplicativ, care vizează dezvoltarea atitudinilor și a competențelor muzicale. Prin îmbinarea conținutului educativ cu mijloacele audio-vizuale, educația muzicală contribuie la formarea unei competențe muzicale complete, bazate pe interes, angajament și cunoaștere. Competența muzicală reprezintă un ansamblu de atitudini și aptitudini legate de muzică, oferind copiilor instrumentele necesare pentru a percepe, aprecia și crea frumosul în arta muzicală. Astfel, educația muzicală devine un pilon esențial în dezvoltarea copiilor, formându-i într-un spirit armonios și cultivându-le pasiunea pentru frumosul sonor.