PROIECT DE ACTIVITATE
EDUCATOARE:
Manole Tudorița
GRĂDINIȚA „ALBINUȚA”
GRUPA:
Mare D
TEMA ANUALĂ DE STUDIU
: Cum este, a fost și va fi aici pe Pământ?
TEMA PROIECTULUI:
”Verde crud de primăvară”
TEMA SĂPTĂMÂNALĂ:
Legume timpurii
TEMA ACTIVITĂȚII:
”Ce sunet se aude, ce literă se vede?”
DOMENIUL EXPERIENȚIAL:
Domeniul Limbă și comunicare (DLC)
CATEGORIA DE ACTIVITATE:
Educarea limbajului
MIJLOC DE REALIZARE
: Joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂȚII:
Educarea unei exprimări verbale corecte din punct de vedere fonetic și lexical
OBIECTIVE:
O1: Să denumească imaginile ilustrate pe jetoane
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii denumesc cel puțin două imagini ilustrate.
O2: Să precizeze sunetul cu care încep cuvintele de pe jetoane
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii precizează sunetul cu care încep cuvintele de pe jetoane
O3: Să găsească cuvinte în care sunetul ”R” să fie în poziția inițială
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii găsesc cuvintele în care sunetul ”R” este inițial
O4: Să asocieze sunetul ”R” cu litera corespunzătoare
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii asociază sunetul ”R” cu litera corespunzătoare.
O5: Să despartă corect în silabe cuvintele date.
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii despart corect în silabe.
O6: Să recunoască litera ”R„ în cuvinte
Obiectivul se consideră realizat dacă toți copiii recunosc litera ”R” în cuvinte
SARCINA DIDACTICĂ:
Pronunțarea corectă a sunetului ”R” în cuvinte, intuirea și recunoașterea literei ”R”
REGULILE JOCULUI:
Copilul numit alege un jeton din săculeț, denumește imaginea de pe jeton, desparte în silabe cuvântul și specifică cu ce sunet începe, așezându-l apoi pe panoul corespunzător.
Copiii vor veni la panoul cu litera ”R” și vor alcătui propoziții cu jetoanele de pe panou, copiii vor încercui litera ”R” din propoziția dată.
ELEMENTE DE JOC:
surprize, aplauze
STRATEGII DIDACTICE
: Metode și procedee: conversația, explicația, mâna-oarbă, jocul, exercițiul, muncă independentă
Material didactic: jetoane, planșă cu litera R, creioane, fișă
Locul de desfășurare: sala de gupă
Durata: 30 minute
DEMERS DIDACTIC
ETAPELE ACTIVITĂȚII:
1.Momentul organizatoric; 2.Captarea atenției; 3.Anunțarea temei și a obiectivelor; 4.Reactualizarea cunoștințelor; 5. Dirijarea învățării; 6. Obținerea performanței; 7. Feed-back; 8. Încheierea activității.
CONȚINUTUL INSTRUCTIV-EDUCATIV:
Se asigură condițiile optime pentru buna desfășurare activității; Se va realiza printr-un coș cu surprize trimis de Zâna Primăvara. Se poartă o discuție pe baza acestuia; Astăzi ne vom juca jocul ”Ce sunet se aude, ce literă se vede?”; Din ce este alcătuită o propoziție? (din cuvinte).
Vor fi numiți doi-trei copii care să dea exemplu de propoziții, apoi educatoarea va lua un exemplu dat de copii și va purta o conversație.
-Din ce sunt alcătuite cuvintele?(din silabe)
Se va cere copiilor să despartă în silabe cuvintele
-Din câte silabe este alcătuit cuvântul…? Dar cuvântul …? (o silabă, două silabe, trei silabe?
-Din ce sunt alcătuite silabele?(din sunete)
-Care este sunetul cu care începe cuvântul…?
Explicarea jocului
Educatoarea le explică sarcinile și regulile jocului.
Varianta 1: Educatoarea prezintă copiilor sarcinile și regulile jocului, pe care le citește din scrisoarea Zânei Primăvara.
Jocul de probă.
Se va realiza jocul de probă.
Jocul propriu-zis
Un copil desemnat de educatoare vine și își alege un jeton din săculeț, îl descrie și spune cu ce sunet începe cuvântul apoi îl așază la panoul cu litera corespunzătoare, cu care începe cuvântul. Copiii sunt recompensați pentru răspunsurile corecte cu aplauze.
Varianta 2:
Sarcinile ce urmează să fie rezolvate sunt citite de către educatoare din scrisoare. Un copil numit de educatoare vine și alege un jeton de pe panoul cu litera R și formulează o propoziție cu el. Se desfășoară jocul până când sunt epuizate toate jetoanele de pe panoul cu litera R.
Sunt solicitați copiii care nu au fost antrenați în varianta anterioară. Copiii sunt recompensați cu aplauze.
Complicarea jocului.
Educatoarea prezintă copiilor un panou pe care scrie propoziția ”Maria are o jucărie”. Va fi numit un copil care să încercuiască litera R din cuvintele care alcătuiesc propoziția.
Se vor împărți copiilor fișe, se vor explica sarcinile din fișă și se dă startul la rezolvarea lor. Se va verifica dacă sunt rezolvate corect sarcinile.
Se fac aprecieri asupra modului de lucru al copiilor, precum și asupra comportamentului copiilor.
Se acordă recompense.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Conversația; Conversația; Coș cu surprize; Explicația; Conversația; Demonstrația; Explicația; Exercițiul; Jocul didactic; Jetoane; Litere; Planșă; Exercițiul; Muncă; Independentă; Fișă; Creioane; Conversația; Recompense.
EVALUARE:
Aprecieri verbale; Se observă comportamentul și implicarea copiilor în activitate; Aprecieri verbale.