DESCOPERIM ROMÂNIA
DISCIPLINA OPȚIONALĂ
- DESCOPERIM ROMÂNIA
AUTOR
: PROF.ÎNV.PRIMAR DEACONEASA VERGINICA
CLASA a IV-a
DURATA
: 1an
ARII CURRICULARE IMPLICATE:
LIMBĂ ȘI COMUNICARE, OM ȘI SOCIETATE, ARTE, TEHNOLOGII
NOTA DE PREZENTARE
Omul începutului de mileniu trebuie să fie flexibil şi creativ pentru a se adapta unor condiţii şi cerinţe de muncă permanent redefinite de avansul tehnologiilor, de schimbarea relaţiilor de putere şi de schimbările normelor care definesc cultura organizaţiilor. Acestui om al timpurilor noastre i se cere să aibă noi competenţe, să aibă o atitudine corespunzătoare faţă de muncă, educaţie, civilizaţie, valori, să îşi diversifice şi să îşi completeze permanent nivelul formării sale, pentru a se putea adapta dinamicii mereu crescânde a pieţei muncii, pentru a-şi putea atinge scopurile şi a-şi realiza interesele.
Programa propusă este centrată pe atingerea unui sistem de competenţe generale și specifice adaptate nivelul de vârstă, conform profilului de formare a absolventului de ciclu primar, așa cum este acesta definit de normele Institutului de Științe ale Educației. Conținuturile respectă valori științifice fundamentale, prezentate într-un mod atractiv și raportat la realitatea înconjurătoare. Disciplina opțională Descoperim România vizează direct sau indirect o mare parte din competențele-cheie pe care este fundamentat Curriculum-ul Național: comunicarea în limba română și, după caz, în limba maternă, competențe în utilizarea noilor tehnologii informaționale și de comunicație, competențe pentru a învăța să înveți, competențe civice, spirit de ințiativă și antreprenoriat.
Abordarea propusă prin acest curs este transdisciplinară, abordare reflectată atât la nivelul finalităţilor urmărite, cât şi a conţinuturilor abordate, legăturile cele mai strânse fiind cu geografia și istoria.
Autonomia în învăţare este încurajată în cazul acestei programe atât prin competenţele generale propuse, cât şi prin faptul că gestionarea propriei învăţări este stabilită la nivelul conţinuturilor învăţării, dar şi prin strategiile şi metodele propuse a fi utilizate, strategii şi metode care implică elevii în procesul de învăţare, îi stimulează să îşi asume noi responsabilităţi, să reflecteze asupra propriului proces de învăţare, să evalueze activitatea lor şi a colegilor, să identifice aspectele care necesită ameliorare.
De asemenea, elevii vor învăța folosind tehnologia, să realizeze prezentări PPT, fişiere media, căutare de date utilizând internetul. Valorile şi atitudinile promovate de programa şcolară sunt strâns legate de dezvoltarea competențelor interpersonale, interculturale, sociale și civice. Lucrând în echipă, căutând soluţii la probleme, experimentând, elevii învaţă să respecte punctul de vedere al celorlalţi, să valorizeze contribuţia fiecăruia, să se sprijine reciproc în procesul de învăţare, să se implice în probleme de interes general.
Opționalul a fost conceput ținându-se cont de caracteristicile specifice elevului aflat la această vârstă: curiozitate, receptivitate, imaginație bogată, nevoia de succes și de aprecieri. Conținutul propus face apel la cunoștințele dobândite de elevi în cadrul orelor de istorie, geografie, limba și literatura română, educație muzicală sau arte vizuale și abilități practice, oferindu-le în același timp informații noi, dar și oportunități de a răspunde intereselor lor de a cunoaște trecutul istoric al poporului român sau frumusețile patriei. Opționalul contribuie astfel la stimularea capacităților cognitive, a sferei afectiv – emoționale, dar și la dezvoltarea creativității.
COMPETENȚE GENERALE
1.Descrierea elementelor de patrimoniu natural și cultural specifice spațiului românesc.
2.Dezvoltarea interesului pentru cunoașterea specificului național.
COMPETENȚE SPECIFICE
1.Identificarea elementelor de patrimoniu natural şi/sau cultural local;
2.Exprimarea unor opinii privind valoarea patrimoniului natural şi cultural;
3.Promovarea valorilor culturale românești utilizând și o limbă străină;
4.Dezvoltarea creativității și a simțului artistic prin folosirea unor instrumente windows;
5. Relaționarea pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru.
COMPETENȚE SPECIFICE/ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE
COMPETENȚE SPECIFICE:
1.Identificarea elementelor de patrimoniu natural şi/sau cultural local; 2.Exprimarea unor opinii privind valoarea patrimoniului natural şi cultural; 3.Promovarea valorilor culturale românești utilizând și o limbă străină; 4.Dezvoltarea creativității și a simțului artistic prin folosirea unor instrumente windows; 5.Relaționarea pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru.
ACTIVITĂȚI DE ÎNVĂȚARE:
- vizite de studiu/excursii pentru identificarea elementelor de patrimoniu natural şi cultural; - vizionarea unor filme; - confecționarea unor hărți și machete; - localizarea pe hartă a unor regiuni istorice, forme de relief, orașe etc; - citirea unor legende/lecturi istorice și geografice; - selectarea sau realizarea unor imagini (de ex. fotografii, postere, desene) în care se pot identifica vizual elemente de patrimoniu; -rebusuri; -audiții muzicale; - formularea opiniilor privitoare la patrimoniu, în cadrul unor dezbateri ale grupului clasei; - elaborarea unor mesaje care urmăresc informarea, sensibilizarea opiniei publice sau a altor grupuri ţintă pe un subiect legat de patrimoniul local; - realizarea unor compuneri despre obiectivele vizionate sau vizitate; - alcătuirea unor pliante; - realizarea unor mini albume; - realizarea unor desene/colaje tematice; - formularea unor întrebări și răspunsuri; -joc de rol; - joc didactic Agenția de voiaj;- realizarea unor PPT-uri cu temă dată (1Decembrie, 24 Ianuarie, Constanța, Ștefan cel Mare, Delta Dunării etc.); -redactarea unor texte; -realizarea unor pliante, afișe; - concursuri; - realizarea unor mesaje de felicitare, transmiterea acestora prin email; - rezolvarea, prin cooperare, a unor sarcini simple de lucru; - participarea la proiecte, în cadrul clasei, al școlii sau al comunității locale.
CONȚINUTURI
1.Orizontul local, orizontul patriei
Dobrogea - pământul străbun
Orașul meu
București - ieri și azi
2.Regiuni istorice
Călător cu harta în mână prin regiunile istorice
Orașe de poveste
Miracole naturale ( peșteri, chei, cascade)
Castele, cetăți, mănăstiri
Tradiții și obiceiuri (costume populare, sărbători, case tradiționale românești, muzica și dansurile populare românești)
3.Personalități ale neamului românesc
(George Enescu, Mihai Eminescu, I.L.Caragiale, Constantin Brâncuși, Ștefan cel Mare, Aurel Vlaicu, Constantin Brâncoveanu, Ciprian Porumbescu, N.Grigorescu)
4.Lumea apelor:
Dunărea; Marea Neagră; Delta Dunării; Oltul și Mureșul; Lacuri fascinante
5.Rezervații naturale
: Plante și animale ocrotite de lege
SUGESTII METODOLOGICE:
Metode și procedee: conversația, explicația, exercițiul, jocul didactic, povestirea, lectura explicativă, Știu/Vreau să știu/Am învățat; Mijloace de învățământ: hărți, enciclopedii, atlase, șabloane, planșe didactice, filme, albume foto, cărți poștale; Forme de oragnizare: frontal, individual, pe grupe, în perechi; Resurse umane: elevii clasei a IV-a; Resurse spațiale: sala de clasă, biblioteca, muzeu.
MODALITĂȚI DE EVALUARE:
probe scrise : teste, rebusuri; probe orale :concurs, povestire; probe practice:postere, desene/colaje, machete, fotografii; observaţia sistematică a comportamentului elevului; portofoliul realizat pe parcursul unităţilor de învăţare.
BIBLIOGRAFIE
Academia Română – Institutul de etnografie şi folclor „C. Brăiloiu”, 2001, Sărbători şi obiceiuri, Editura Enciclopedia, Bucureşti.
Almaş,D., „Povestiri istorice”, Editura Nicopol, 2005
Bolintineanu,D., „Legende istorice”, Editura Ion Creangă, 1980
Giurcăneanu, Claudiu, Vodă, Claudiu - ,,Îndrumător metodic pentru organiyarea activităţilor turistice cu elevii”, E.D.P , Bucureşti,1983;
Iancu, Mihai - ,,Elevi, să ne cunoaştem patria!”, E.D.P, Bucureşti, 1982;
Penes M. –Lecturi istorico-geografice –Antologie de texte pentru clasele III-IV, Editura Aramis,2001
Rădulescu A. –Istoria romanilor dintre Dunare si Mare, Edituyra Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti,1979